Tähtiseura on Olympiakomitean, lajiliittojen ja liikunnan aluejärjestöjen uusi seurojen laatuohjelma. Tähtimerkki on lupaus laadusta nykyisille ja uusille seuran jäsenille sekä heidän lähipiirilleen ja tukijoille. Tähtimerkki on osoitus modernista, ketterästä ja inhimillisestä toimintatavasta, joka sopii kaikille liikkujille. Se vastaa erilaisten liikkujien tarpeisiin, mutta myös kehittyy heidän mukanaan.
Voimistelu- ja tanssijaosto sai keväällä 2009 Nuoren Suomen Sinettiseura-laatutunnustuksen lasten ja nuorten toiminnasta, muutaman vuosi myöhemmin jaostolle myönnettiin myös Suomen Voimisteluliiton aikuisliikunnan Priima-laatusertifikaatti. Vuonna 2018 nämä tunnukset poistuivat käytöstä ja nyt VoTa-jaosto on lasten ja nuorten, sekä aikuisten Tähtiseura.
Valmennuslinjaus, Mäntyharjun Virkistyksen Voimistelu- ja tanssijaosto
Valmennuslinjaus on laadittu VoTan johtotiimissä ja sitä päivitetään aina tarvittaessa.
Valmennuslinjauksen asioita on ohjaajan oppaassa, ja se kuuluu osaksi uusien ohjaajien perehdytystä.
MäVin Voimistelu- ja tanssijaosto pyrkii saamaan mahdollisimman paljon ihmisiä liikkumaan.
Visiomme on ”Voimistelun iloa kaikille kuntalaisille”.
MäVin yhteiset arvot, SISU
- Satavuotias
- Innovatiivinen
- Suvaitsevainen
- Urheiluseura
Arvot lisäksi VoTassa
- Liikunnan ilo
- Kasvatuksellisuus
- Vastuuta nuorille
- Hyvä seurahenkiVoTan
Liikuntaryhmiin tuleminen on helppoa ja kohtuuhintaista. Ohjaamme lapsia, nuoria ja aikuisia liikuntamyönteisiksi ja pyrimme tukemaan heidän fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointiaan.
Tavoitteet
Kasvatukselliset tavoitteet
- Seura pyrkii kasvattamaan jäseniään liikuntaan ja terveellisiin elämäntapoihin.
- Liikuntaan kasvattamisen painopisteitä ovat fyysisen toimintakyvyn ja terveyden edistäminen sekä jatkuvan liikuntaharrastuksen omaksuminen.
- Liikunnan avulla pyrimme vahvistamaan jäsenten sosiaalisia valmiuksia sekä tuottamaan heille iloa ja virkistystä.
- Kasvatuksellisiin tavoitteisiin lukeutuu myös harrastajien myönteisen minäkuvan ja itsetunnon tukeminen ja sosiaalisten taitojen harjaannuttaminen.
Urheilulliset tavoitteet
- Lasten ja nuorten fyysisen sekä psyykkisen kehityksen monipuolinen tukeminen (onnistumisten ja pettymysten kokeminen yhdessä ja toisia tukien)
- Voimistelijoiden ohjaaminen terveellisiin ja urheilullisiin elämäntapoihin (ravinto, päihteettömyys, lepo, harjoittelu)
- Voimistelijoiden ohjaaminen vastuullisuuteen (harrastusvälineistä ja yhteisistä tiloista huolehtiminen)
- Voimistelijoiden tasavertainen huomioiminen
- Kannustava, kohtelias ja ystävällinen käytös harjoituksissa ja kilpailuissa
- Ilo ja mielihyvä voimistelussa ja muussa harjoittelussa
- Voimistelijalla on mahdollisuus edetä sekä kilpa- että harrasteryhmissä.
- Jokainen lapsi ja nuori harrastaa ja harjoittelee voimistelua omaa tasoaan vastaavassa kilpa- tai harrasteryhmässä.
Valmennus
- Valmennus on ammattitaitoista.
- Seurassa on eri voimistelulajeille vastuuhenkilöt.
- Valmentajille ja ohjaajille tarjotaan tasapuoliset mahdollisuudet kouluttautumiseen (Voimisteluliiton ja alueelliset/seurakohtaiset koulutukset).
- Seura tukee taloudellisesti valmentajien ja ohjaajien kouluttautumista.
- Johtotiimi koostuu vastuuvalmentajista, joten valmentajien välinen vuorovaikutus ja viestintä on säännöllistä ja avointa.
- Kilpailevien ryhmien valmentajat pitävät vuosittain kehityskeskustelut voimistelijoiden kanssa, vanhempia voimistelijoita tuetaan myös itsearviointiin.
- Palautteen antaminen voimistelijoille on rakentavaa ja henkilökohtaista kehitystä tukevaa.
- Johtotiimi tukee valmentajia sekä ohjaajia ja takaa heille työrauhan.
- Ammattitaitoiset ja kokeneemmat valmentajat tukevat muita valmentajia ja ohjaajia.
Terveelliset elämäntavat
Harrastajia ohjataan terveellisiin elämäntapoihin (mm. ravinto – ja liikuntatietoudella). Toiminta on päihteetöntä.
Seuratoiminta
- Seuratoimintaa kehitetään jatkuvasti ja monipuolisesti, niin urheilulliset, kasvatukselliset kuin seuratoiminnallisetkin näkökulmat huomioiden mm. Tähtiseuraohjelman mukaisesti.
- Seura haluaa tehdä monipuolista yhteistyötä alueellisesti muiden urheiluseurojen kanssa
- Seuran taloutta hoidetaan pitkäjänteisesti ja huolellisesti. Kausimaksut pyritään pitämään kohtuullisina.
- Vanhempia aktivoidaan seuratoimintaan heille mieleisiin tehtäviin (uusiksi pääseuran johtokunnan jäseniksi, vastuuhenkilöiksi, talkootyöhön ja kilpailutoimintaan esim. joukkueenjohtajiksi).
- Seuran nuoria voimistelijoita kannustetaan osallistumaan seuratoimintaan (näytöstyöryhmään, tapahtumiin ja kisajärjestelyihin).
- Lopettaneita voimistelijoita tuetaan jatkamaan lajin parissa esimerkiksi harrastetoiminnan puolella ja/tai seuratoiminnassa (luottamushenkilöinä, ohjaajina, valmentajina ja tuomareina)
- Ryhmien jatkuvuuden turvaamiseksi lajin ja seuran tunnettavuutta lisätään alueellisesti ja jäsenmäärä pidetään toimintaedellytyksiä (esim. salivuorot) vastaten mahdollisimman vakaana.
Ilmapiiri
- Harjoituksissa on mukava tunnelma.
- Nuorimpien voimistelijoiden harjoittelussa hyödynnetään leikinomaisia menetelmiä.
- Seuran toiminta perustuu kannustavaan, toisia kunnioittavaan ja hyväksyvään asenteeseen.
- Seuran voimistelijoiden onnistumisista ja kisamenestyksestä iloitaan yhdessä.
- Hyvät käytöstavat ja toisten huomioiminen (kuten tervehtiminen) luo hyvää ilmapiiriä.
- Aikuisten esimerkki kannustaa myös voimistelijoita avoimeen ja keskustelevaan ilmapiiriin.
- Jos koet häirintää, ole ensisijaisesti yhteydessä valmentajaan/seuran hallitukseen. Apua saat myös:
https://www.etoleyksin.fi/
Yhteiskunnalliset tavoitteet
Seuran tavoitteena on edistää yhteiskunnallista kasvatus- ja nuorisotyötä. Toimimme Tähtiseuraohjelman yleisten periaatteiden mukaan. Seura pyrkii verkostoitumaan mahdollisuuksien mukaan Mäntyharjun kunnan, paikallisten ja lähialueiden liikunta- ja urheiluseurojen sekä muiden yritysten ja yhteisöjen kanssa.
VoTan pelisäännöt
Ohjaajien pelisäännöt
- Noudatetaan toimintalinjaa
- Noudatetaan ohjaajasopimusta.
- Ohjaaja on esimerkkinä lapsille voimistelussaan ja käytöstavoissaan. Hänen tulee olla “luotettava aikuinen”. Et ole ohjaajan kaveri vaan myös kasvattaja.
- Ohjaaja antaa mahdollisuuden esiintymiseen jokaiselle lapselle/nuorelle ja ottaa ohjaamisessaan huomioon jokaisen lapsen/nuoren.
- Ohjaaja pyrkii parhaansa mukaan pitämään ryhmän taitotasoa yllä ja kehittämään sitä.
- Anna ryhmälle mahdollisuus aktiivisuuteen ja vaikuttamiseen.
- Muiden ohjaajien kanssa on tärkeää tulla toimeen ja jakaa osaamista.
- Ohjaaja on ajan tasalla seuran ja joukkueen tapahtumista. Merkkaa tärkeät päivämäärät kalenteriin! Infoa tarpeeksi ajoissa ryhmille tärkeistä päivämääristä.
- Osallistutaan seuran tapahtumiin.
- Ohjaajana olemiseen kuuluu yhteishenki. Hanki lisäpotkua ohjaamiseesi yhteistoiminnasta ja koulutuksista.
- Ota rohkeasti yhteyttä vanhempiin ja ylläpidä positiivista yhteistyötä.
Voimistelijoiden pelisäännöt
- VoTan voimistelija on ystävällinen ja kohtelias. Hän kannustaa muita voimistelijoita oman ryhmän ja koko seuran sisällä, eikä arvostele ketään. Saliin tullessa voimistelija tervehtii valmentajia ja muita voimistelijoita.
- Harjoituksiin tullaan ajoissa siten, että voimistelija on valmis aloittamaan harjoittelun, kun harjoitusaika alkaa. Vessassa käydään ennen harjoitusten alkua.
- Ennen harjoitusten alkua ulkovaatteet jätetään pukuhuoneeseen. Odottaessaan harjoitusten alkua voimistelija ei häiritse toisten harjoituksia esim. juttelemalla.
- Harjoituksissa pukeudutaan voimisteluun sopivaan asuun (esim. ihonmyötäiset trikoot ja toppi/voimistelupuku). Joukkueen valmentaja voi erikseen ohjeistaa voimistelijoita pukeutumaan joukkueen yhtenäiseen harjoitusasuun.
- Valmentajaa kuunnellaan ja totellaan.
- Voimistelija antaa harjoituksissa työrauhan muille voimistelijoille ja kunnioittaa joukkuekavereitaan. VoTan voimistelija ei kiroile.
- Voimistelijoilla tulee olla valmentajan ohjeistamat tarvikkeet mukana harjoituksissa
- Juomapullo pidetään aina mukana harjoituksissa, ja harjoitusjuomana toimii vesi. Harjoitusten aikana poistuminen salista ei ole suotavaa.
- Purkan syönti harjoituksissa on kiellettyä. Energiajuomien nauttiminen harjoitusten ja kilpailujen yhteydessä on kiellettyä.
- Harjoituksissa hiukset pidetään kiinni siten, etteivät ne häiritse harjoittelua.
- Poissaoloista ilmoitetaan valmentajalle etukäteen.
- Kilpailuissa VoTan voimistelijat kannustavat muita kilpailijoita, eivätkä arvostele ketään.
- Kilpailuissa pukeudutaan VoTan edustusasuun ja joukkueen yhteiseen harjoitusasuun valmentajan ohjeiden mukaisesti.
Harjoituksen suunnittelu
Kausisuunnitelma laaditaan ryhmän tavoitteiden (harraste-, kilpailuryhmä) mukaisesti ja suunnitelma käydään läpi lajin vastuuhenkilön kanssa.
Tuntisuunnitelmat laaditaan kausisuunnitelman pohjalta hyödyntäen esim. Voimistelukoulu-materiaaleja ja Voimisteluliiton digitaalisia materiaaleja.
Koulutetuilla vastuuohjaajilla on hyvät työkalut tuntisuunnitelmien rakentamiseen.
Seuranta ja mittaaminen
Valmentaja käy kehityskeskustelun kilparyhmien voimistelijoiden kanssa.
Yhdessä asetettujen tavoitteiden saavuttamista arvioidaan.
Valmentaja seuraa Voimistelun aakkoset -tavoitteiden saavuttamista.
Valmentajan polku (liite)
Valmentajan rooli kilpailutoiminnassa
- Kauden alussa sovitaan yhdessä joukkueen kanssa, mihin kilpailukalenterin kisoihin osallistutaan, sovitaan varainhankinnasta, joukkueasuista ja kisamaksuista jne.
- Valmentaja huolehtii, että kisailmoittautumiset ja matkajärjestelyt tehdään ajoissa. Joillakin joukkueilla on joukkueenjohtajat.
- Kilpailupaikalla valmentaja vastaa siitä, että joukkue lämmittelee hyvin ja on paikalla harjoitusvuoron ja suoritusvuoron alkaessa. Tulokset ja palautteet jaetaan joukkueen kanssa.
- Päivitykset sosiaaliseen mediaan. Tuloksista infotaan myös seuran toimistoa.
Vastuullisuus: Lasten oikeudet ja turvaoikeudet
- Voimistelu ja tanssijaoston valmentajat ja ohjaajat välittävät voimistelijoista ja on kerrannut tai tulee kertaamaan lasten oikeudet ja turvaoikeudet.
- Kaikkien ohjaajien ja valmentajien tulee suorittaa et ole yksin- koulutus.
- Jos lapsi tai nuori ilmaisee jollain tavalla, ettei tunne oloaan turvalliseksi on tähän pureuduttava heti ja selvitettävä syy miksi näin on.
- Harjoitukset ovat lapsille ja nuorille paikka missä he voivat oppia turvallisesti sosiaalisia taitoja, liikunnallisia taitoja sekä saada ystäviä.
- Esimerkiksi leikit, voimistelupassiliikkeet ja erilaiset harjoitteet tukevat kehittymistä ja edistymistä päästään näyttämää esim. Stara-tapahtumissa. Stara- tapahtumissa ja näytöksissä lapset näkevät muiden esityksiä ja tapaavat muiden ryhmien voimistelijoita. He solmivat sosiaalisia suhteita ja oppivat kannustamaan toisia sekä pääsevät osaksi seuramme yhteisöä ja henkeä.
- Harjoitusten kannustavassa ympäristössä voimistelijalla on myös lupa mokata. Valmentaja ei rankaise virheistä, vaan auttaa voimistelijaa korjaamaan suorituksen turvallisemmaksi.
- Valmentajalla on suuri vaikutus valmennettaviin, joten valmentajan tulee näyttää esimerkkiä treeneissä ja treenien ulkopuolella. Valmentajan tulee kohdella kaikkia valmennettavia samalla tavalla ja olla tarvittaessa heille tuki ja turva. Treenisalilla valmentaja on sillä hetkellä lasten ja nuorten kasvattaja, joka pitää heistä huolen harjoitusten ajan ja valvoo, että kaikki pääsevät lähtemään turvallisesti kotimatkalle.
- MäVin Voimistelu- ja tanssijaoston uudessa digitaalisessa ohjaajan oppaassa tuodaan esille konkreettisesti, mitä tämä tarkoittaa.
The Star Club is the new club quality program of the Olympic Committee, sports federations and regional sports organizations. The Star Club is a promise of quality to current and new club members, their close circle and supporters. The Star Club is a demonstration of a modern, agile and humane way of operating that is suitable for all exercisers. It meets the needs of different exercisers, but also develops with them.
In spring 2009, the Gymnastics and Dance Division received the Young Finnish Seal Society quality certificate for children and youth activities, and a few years later the division was also awarded the Finnish Gymnastics Federation's Priima quality certificate for adult sports. In 2018, these certificates were discontinued and now the VoTa Division is a Star Society for children and youth, as well as adults.
Coaching policy, Mäntyharjun Recreation Gymnastics and Dance Department
The coaching policy has been drawn up by VoTa's management team and is updated whenever necessary.
The coaching policy is included in the instructor's guide, and is part of the orientation for new instructors.
MäVi's Gymnastics and Dance Department strives to get as many people moving as possible.
Our vision is "The joy of gymnastics for all residents".
MäVi's values:
- A hundred-year-old Innovative Tolerance Sports Club
Additional values in VoTa
- The joy of exercise
- Educationalism
- Responsibility for young people
- Good company spirit VoTan
Joining exercise groups is easy and affordable. We guide children, young people and adults to become active and strive to support their physical, mental and social well-being.
Goals
Educational goals
- The club strives to educate its members in exercise and healthy lifestyles.
- The focus of physical education is on promoting physical function and health, as well as adopting a continuous exercise hobby.
- Through exercise, we aim to strengthen our members' social skills and provide them with joy and recreation.
- Educational goals also include supporting the enthusiasts' positive self-image and self-esteem and practicing social skills.
Athletic goals
- Versatile support for the physical and psychological development of children and young people (experiencing successes and disappointments together and supporting each other)
- Guiding gymnasts towards a healthy and athletic lifestyle (nutrition, abstinence from alcohol, rest, training)
- Guiding gymnasts towards responsibility (taking care of recreational equipment and shared facilities)
- Equal consideration for gymnasts
- Encouraging, polite and friendly behavior during training and competitions
- Joy and pleasure in gymnastics and other training
- Gymnasts have the opportunity to advance in both competitive and recreational groups.
- Every child and young person participates in and practices gymnastics in a competitive or hobby group that matches their level.
Training
- The coaching is professional.
- The club has responsible persons for different gymnastics disciplines.
- Coaches and instructors are offered equal opportunities for training (Finnish Gymnastics Federation and regional/club-specific training).
- The club financially supports the training of coaches and instructors.
- The management team consists of responsible coaches, so interaction and communication between coaches is regular and open.
- The coaches of the competing groups hold annual development discussions with the gymnasts, and older gymnasts are also supported in self-evaluation.
- Providing feedback to gymnasts is constructive and supports personal development.
- The management team supports coaches and instructors and guarantees them peace of mind at work.
- Professional and more experienced coaches support other coaches and instructors.
Healthy lifestyles
Enthusiasts are guided to a healthy lifestyle (including nutrition and exercise knowledge). The activities are drug-free.
Social activities
- Club activities are developed continuously and in a diverse manner, taking into account sporting, educational and club operational perspectives, for example in accordance with the Star Club Program.
- The club wants to cooperate in a diverse way with other sports clubs regionally.
- The club's finances are managed with long-term care and care. The aim is to keep season fees reasonable.
- Parents are activated in club activities in positions they like (as new members of the main club's board of directors , responsible persons, volunteer work and competitive activities, e.g. as team leaders ).
- The club's young gymnasts are encouraged to participate in club activities (performances for the working group, events and competition arrangements).
- Gymnasts who have stopped practicing are supported to continue in the sport, for example as a hobby and/or in club activities (as representatives, instructors, coaches and judges).
- To ensure the continuity of the groups, awareness of the sport and the club will be increased regionally and the number of members will be kept as stable as possible, in line with operational requirements (e.g. gym shifts).
Atmosphere
- There is a nice atmosphere at the training sessions.
- Play-based methods are utilized in the training of the youngest gymnasts.
- The club's activities are based on an encouraging, respectful and accepting attitude towards others.
- We rejoice together in the successes and competition success of the club's gymnasts.
- Good manners and consideration for others (such as greetings) create a good atmosphere.
- The example of adults also encourages gymnasts to have an open and conversational atmosphere.
- If you experience harassment, please contact your coach/club board first. You can also get help from:
https://www.etoleyksin.fi/
Social goals
The aim of the club is to promote social education and youth work. We operate according to the general principles of the Star Club Program. The club strives to network, where possible, with the municipality of Mäntyharju , local and neighboring sports and sports clubs, as well as other companies and communities.
VoTa's rules
Rules of the game for instructors
- We follow the policy
- The instructor agreement is followed.
- The instructor is an example for the children in their gymnastics and behavior. They should be a “trusted adult.” You are not just the instructor’s friend, but also an educator.
- The director gives every child/youth the opportunity to perform and takes each child/youth into account in his/her direction.
- The instructor does his or her best to maintain and develop the group's skill level.
- Give the group the opportunity to be active and influential.
- It is important to get along with other instructors and share expertise .
- The instructor is up to date with club and team events . Mark important dates on your calendar! Provide enough information about important dates for groups in advance.
- We participate in club events.
- Being a supervisor involves teamwork. Get an extra boost to your supervision through collaboration and training.
- Feel free to contact parents and maintain positive cooperation.
Gymnasts ' rules of the game
- A VoTa gymnast is friendly and polite. He encourages other gymnasts within his own group and the entire club, and does not criticize anyone. When entering the gym, the gymnast greets the coaches and other gymnasts.
- The gymnast should arrive on time for practice so that they are ready to start when practice time begins. They should use the bathroom before the start of practice.
- Before the start of the exercises, outerwear is left in the locker room. While waiting for the exercises to begin, the gymnast does not disturb the exercises of others, for example by chatting.
- During practice, gymnasts will wear appropriate clothing for gymnastics (e.g. skin-tight leotards and a tank top/gymnastics suit). The team coach may separately instruct gymnasts to wear the team's uniform training attire.
- The coach is listened to and obeyed.
- A gymnast gives other gymnasts peace of mind during practice and respects their teammates. A VoTa gymnast does not swear.
- Gymnasts must bring the equipment instructed by the coach with them to practice.
- A water bottle is always kept with you during training, and water is the training drink. It is not advisable to leave the gym during training.
- Eating gum during training is prohibited. Consuming energy drinks during training and competitions is prohibited.
- During training, hair is kept in a way that does not interfere with the training.
- Absences must be reported to the coach in advance.
- In competitions, VoTa gymnasts encourage other competitors and do not criticize anyone.
- In competitions, players will wear VoTa's official uniform and the team's common training uniform according to the coach's instructions.
Exercise planning
The season plan is prepared according to the group's goals (hobby, competition group) and the plan is reviewed with the person responsible for the sport.
Lesson plans are prepared based on the season plan, utilizing, for example , Gymnastics School materials and the Finnish Gymnastics Federation's digital materials.
Trained responsible instructors have good tools for building lesson plans.
Monitoring and measurement
The coach holds a development discussion with the gymnasts in the competition groups. The achievement
of the goals set together is assessed.
The coach monitors the achievement of the Gymnastics Alphabet goals.
Coach's Path (Appendix)
The role of the coach in competitive activities
- At the beginning of the season, the team and the team agree on which competitions on the competition calendar to participate in, fundraising, team uniforms, competition fees, etc.
- The coach ensures that competition registrations and travel arrangements are made on time. Some teams have team leaders.
- At the competition venue, the coach is responsible for ensuring that the team warms up well and is present when the practice and performance rounds begin. Results and feedback are shared with the team.
- Updates on social media. The club office will also be informed about the results .
Responsibility: Children's rights and safety rights
- The coaches and instructors of the gymnastics and dance department care about the gymnasts and have repeatedly or will continue to repeat the rights and safety rights of children.
- All instructors and coaches must complete You Are Not Alone training.
- If a child or young person expresses in any way that they do not feel safe, this must be addressed immediately and the reason why this is the case must be found.
- Exercises are a place for children and young people where they can safely learn social skills, physical skills, and make friends.
- For example, games, gymnastics pass movements and various exercises support the development and progress of the children, which can be demonstrated, for example, at Stara events. At Stara events and performances, children see other performances and meet gymnasts from other groups. They form social relationships and learn to encourage others, and become part of the community and spirit of our club.
- In a supportive training environment, the gymnast is also allowed to make mistakes. The coach does not punish mistakes, but helps the gymnast to correct the performance to make it safer.
- The coach has a great influence on the people he/she is coaching, so the coach must set an example in training and outside of training. The coach must treat all the people he/she is coaching in the same way and be their support and security when needed. In the training room, the coach is the educator of the children and young people at that moment, taking care of them during training and ensuring that everyone can leave safely for their journey home .
- The new digital instructor guide from MäVi's Gymnastics and Dance Department presents concretely what this means.
