Tavoitteet

Liikuntaleikkikoulu on suunniteltu lapsen omista lähtökohdista. Sen tarkoituksena on tukea lapsen monipuolista kehittymistä niin liikunnan, tunne-elämän kuin sosiaalisuudenkin alueella. Liikunta on väline lapsen kasvun tukemisessa! Liikuntaleikkikoulu tarjoaa lapselle kehittäviä elämyksiä ja liikunnan iloa.

Liikuntaleikikoulussa lapsi oppii:

  • tuntemaan kehonsa osat ja niiden toiminnot
  • liikkumaan monipuolisesti
  • kehon ja liikkeen avulla käsitteitä
  • ratkaisemaan annettuja liiketehtäviä ja ongelmia sekä pystyy omaperäisiin ratkaisuihin
  • ilmaisemaan ja hallitsemaan tunteensa
  • tekemään yhdessä, auttamaan, luottamaan ja pitämään puolensa ryhmässä

Liikuntaleikkikoulussa jokainen kokee onnistumisen elämyksiä!

Toimintamalli

Liikuntaleikkikoulu kokoontuu kerran viikossa kahdessa eri ryhmässä (3-4 v ja 5-6 v). Kerran kuukaudessa pidetään perheliikuntatunti, jolle myös aikuiset osallistuvat. Lapset saavat myös tehtävävihkon, joka sisältää liikunnallisia kotitehtäviä. Liikuntaleikkikoululle asetetut tavoitteet ja monipuolisuus toteutetaan neljän tunnin jaksoissa. On palloilu-, temppuilu-, perusliikejaksoja niin, että kaikkia tärkeitä perusliikkeitä (esim. juokseminen , hyppääminen, pyöriminen jne.) tulee harjoiteltua.

Yhden tunnin rakenne:

  1. Alkutoimet
    • tervehtiminen
    • ryhmän haltuunotto
    • jokaisen huomiointi, kontakti, kosketus
    • tutuiksi tuleminen, nimet
    • tehtäväkorttien jako (jos käytetään tunnin aikana)
  2. Energianpurku
    • höyryt ulos tehokkaalla liikkeellä
  3. Kehontuntemus
    • kehon osat ja toiminnot
  4. Perusliikkeet
    • perusliikkeiden harjoittelu
    • muuntelut: suunta, tila, voima ja aika
    • välinert, radat ja leikit
  5. Suhde pariin/ryhmään
    • pareittain toimiminen
    • pienryhmässä toimiminen
    • koko ryhmän yhteistoiminta
  6. Rentoutuminen
    • rauhoittuminen
    • rentoutuminen yksin tai parin kanssa
    • toisen rentouttaminen
  7. Lopputoimet
    • kertaus mitä tehtiin
    • seuraavan kerran info

Goals

The physical education playschool is designed from the child's own perspective. Its purpose is to support the child's versatile development in the areas of physical education, emotional life and social life. Physical education is a tool for supporting a child's growth! The physical education playschool offers children developmental experiences and the joy of physical education.

At the physical education playschool, a child learns:

  • to know the parts of their body and their functions
  • to move in a variety of ways
  • concepts through body and movement
  • solve given business tasks and problems and is capable of original solutions
  • to express and manage their emotions
  • to work together, help, trust and stand up for oneself in a group

At the Sports Play School, everyone experiences success!

Operating model

The physical education playschool meets once a week in two different groups (3-4 years and 5-6 years). Once a month, a family exercise class is held, in which adults also participate. Children also receive a workbook that contains physical homework. The goals and versatility set for the physical education playschool are implemented in four-hour periods. There are ball games, trick play, and basic movement periods so that all important basic movements (e.g. running, jumping, spinning, etc.) are practiced.

One hour structure:

  1. Initial steps
    • greeting
    • group takeover
    • everyone's attention, contact, touch
    • getting to know each other, names
    • distribution of task cards (if used during class)
  2. Energy release
    • fumes out with an efficient movement
  3. Body awareness
    • body parts and functions
  4. Basic movements
    • practicing basic movements
    • transformations: direction, space, force and time
    • equipment, tracks and games
  5. Relationship to a couple/group
    • working in pairs
    • working in a small group
    • whole group collaboration
  6. Relaxation
    • calming down
    • relaxing alone or with a partner
    • relaxing another
  7. Final steps
    • recap of what was done
    • next time info